Uçak korkusu nasıl yenilir


Uçağa binmekten korkuyor musunuz?  Uçak korkusu  neden olur? Uçuş korkusunu yenmenin yolları nedir? Bu soruların bilimsel yanıtları hakkında bir sürü makale okudum ama açıkçası hiçbiri işime yaramadı. Ben de uçakta geçirdiğim bir panik nöbeti sırasında tamamen tesadüfen kendi yöntemimi geliştirdim. Buyurun uçuş korkusunu yenmenin hiçbir bilimsel yanı olmayan, kendi geliştirdiğim yollarına...


UÇUŞ KORKUSU NEDEN OLUR?

Henüz beş yaşındaydım... Annemle birlikte amcamın Teşvikiye'deki evine gitmiştik. O eski zaman asansörlerinden birine binip yukarı kata çıkıyorduk.. Başlangıçta eğlenceliydi ama o da ne! Aniden asansör durdu... Kat arasında hem de. Elektrik kesilmişti... Çocukluğuma dair çok az ayrıntıyı böylesine net hatırlarım. O karanlık, daracık asansörde kapana kısılmak... Anneme sımsıkı sarıldığımı hatırlıyorum. gerisi yok!

Bana kalırsa geçen zaman içinde bir türlü başa çıkamadığım kapalı yerde kalma korkusu işte o an başladı... Hala asansöre binemem.. Dokuz katı bile tırmanmayı göze alırım yine de binmem asansöre çok gerekmedikçe.

UÇAKLA SEYAHAT ETMEK TEHLİKELİ Mİ?

Bu korku birçok kişide de var sanırım. Peki nasıl oluyor da benim gibi asansöre hatta zaman zaman deniz otobüsüne bile binemeyen biri uçağa biniyor!

Cevap: Günler öncesinden gerilip, kendini ikna etmeye çalışarak ve elbette 'son duasını' ederek..

Karayolunda seyahat etmenin uçakla seyahat etmekten daha tehlikeli olduğuna ilişkin istatistiksel verilerin bana bir faydası olmadı ne yazık ki..

KİMLER UÇAKTAN KORKAR




Ama eminim ki bu konuda da yalnız değilim. Uçağa binmekten korkan hatta bu yüzden seyahat etmeyen o kadar çok kişi var ki!

Aslına bakılırsa çok da mantıklı değil, istediğin zaman içinden çıkamayacağın çelikten bir kutuya oturup gökyüzüne yükselmek..

Hele bir de benim gibi National Geographic kanalındaki Uçak Kazası Raporu'nu tek bölüm atlamadan izlemişseniz!,

UÇAK KAZALARI NEDEN OLUR?

Yanlış takılan küçücük bir vida, beklenmedik anda patlayan bir cam, pilotun bir saniyelik dikkatsizliği... Ne kadar çok uçağın düşmesine neden oluyor.

Aslına bakılırsa yıllar önce küçücük, pervaneli bir uçakla ilk seyahatimi yaptığımda biraz da meraktan çok büyük bir korku yaşamamıştım. Ama sonra uçağa bindikçe korkulardan korku beğenmeye başladım..

Panik bozukluk yüzünden beş yıl boyunca bırakın uçağı deniz otobüsüne bile binemedim, sinemaya gidemedim, çok sevdiğim kaç filmi yarıda bıraktım ben bilirim.  Hatta sürücülüğüne güvenmediğim insanların arabasına bile adım atamadım. Beş kayıp yıl!

UÇUŞ KORKUSUNU YENMENİN YOLLARI



Ama bir arkadaşımın 'ajitasyonu' ile Rusya'ya gitmek dönüm noktası oldu benim için. Hiç kolay olmadı ama başardım .. Yani başardım sayılır... Yani olabildiğince....

Elbette uçak biletlerini aldıktan sonra seyahat gününe kadar geçen bir buçuk ay boyunca kafamdaki 'deli' sorularla yaşadım.  Sanki o yolculuktan sağ çıkamayacakmışım hissine kapıldım.  Uçak kazası haberlerinde beni nasıl anlatacaklarını kurdum kafamda.

UÇAK KORKUSUNU YENMEK İÇİN NELER YAPMAK GEREKİR?

Sonra seyahat günü geldi çattı! Uçağa dizlerim titreyerek bindiğimi hatırlıyorum. O da ne! Daracık koltuk! Üstelik neden bilmem bir şekilde en güvendiğim THY değil daha önce hiç denemediğim Rossiya adlı şirketin uçağı.. O güne kadar Rus havayolu şirketleri ile ilgili duyduğum şehir efsaneleri beynimin içinde çınlayıp duruyor.  Öleceğim ben bu uçakta!!! Kemeri bağlar bağlamaz nefesim daralmaya başladı. Her yerim kilometrelerce koşmuşum gibi ter içinde! Üstelik daha uçak havalanmadı bile.. Boğuluyorum ben!

Kemerimi çözüp arkadaşıma döndüm ve nefes nefese 'Ben iniyorum bu uçaktan' dedim. O anda arkadaşımın yüzü değişti. 'İnemezsin, inersen başın belaya girer. Seni sorgularlar. korkuyorum deyip kurtulamazsın. Beni de zor durumda bırakırsın' dedi.

UÇUŞ SIRASINDA KORKUYU YENMEK İÇİN

Bu da iyi bir seçenek değil elbette. Kendimi sorgulanırken düşündüm! Zorlukla oturdum koltukta. Tabii arkadaşımın yardımıyla sürekli kendimi ikna etmeye çalıştım. Ölmeyecektim,  güzel bir tatil beni bekliyordu, pilotlar işinin ehliydi, hava çok güzeldi. Hem bu Ruslar yıllardır uzaya gidip geliyordu, bir uçağı mı kullanamayacaklardı!



O arada uçak havalandı ve ben yine öldüm! Üstelik bu kez kaçabileceğim bir yer de yoktu! Daha da fecisi uçakta eğlence sistemi de bulunmuyordu. Sürekli motorun sesini dinleyip hosteslerin yüz ifadelerini izlemeye başladım. Zaman geçmiyordu ve ben nefes alamıyordum. Çelik bir kutunun içine kıstırılmış, binlerce metre yüksekte bilinmeze gidiyordum.

O kadar gergindim ki şuursuz bir biçimde kucağımda sımsıkı tuttuğum çantamı karıştırmaya başladım.  Veeee! Fotoğraf makinem geçti elime.  Oyalanmak için onunla oynamaya başladım.... Sonra ürkekçe pencereden dışarıya baktım... Fotoğraf makinesini kaldırdım ve durmadan bulutların, aşağıda maket gibi görünen nehirlerin, dağların fotoğraflarını çekmeye başladım.. Arkadaşımın şaşkın bakışları altında onlarca fotoğraf çektim...  Bulutlar, bulutlar, uçak kanadı, bulutlar, uçak alçalırken yaklaşan yeryüzü....Giderek büyüyen binalar, ormanlar, yollar....

UÇUŞ KORKUSUNU NASIL YENDİM?

Sonra bir de baktım uçak inmişti. Bende meydan savaşında bütün düşmanlarını yenmiş muzaffer bir kumandan edası...

İşte bu! O zorlu seyahatten sonra ne zaman uçağa binsem ya fotoğraf makinemi ya da uçuş moduna getirdiğim cep telefonumu elimden düşürmüyorum. Yanımdaki yolcular için tuhaf bir durum olduğunu biliyorum ama durmadan gökyüzünden fotoğraf çekiyorum.. Bulutlar, bulutlar, uçak kanadı, bulutlar!

UÇUŞ KORKUSU TEDAVİ EDİLİR Mİ?




Elbette hala uçağa binerken çok rahat hissetmiyorum kendimi ama en azından dikkatimi başka yere yöneltip korkuma odaklanmamayı başarıyorum.

Uçak hava koşullarından dolayı sallanmadığı zamanlarda! Öyle zamanlarda da yanımda kim varsa onunla konuşmaya başlıyorum.

Bu işin uzmanları uçuş korkusuna nasıl çare buluyor bilmiyorum ama benim bulduğum yöntem bu.. Bence deneyin, kaybedeceğiniz bir şey yok!

Bulutlar, bulutlar, uçak kanadı, bulutlar.

Nazan MENGÜ

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Luna park değil Rönepark

Ah Refika! Aşkından yataklara düştü bu köy!

Bir kahvaltıda keşfettiğim hazine